Compliance in Consumer Relations: Analysis of the Ethical Guidelines and Standards of the North American Supermarket Chain Whole Foods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37497/revistacejur.v9i1.386

Keywords:

Compliance, Consumer Relation, Trust. Ehical, Transparency

Abstract

The present article aims to analyze the institutional guidelines, ethical standards and conduct of the North American multinational supermarket chain Whole Foods, as well as its commercial policies, in order to deepen in a new paradigm of business activity based on the compliance of consumer relations. In this context, the business model under examination encompasses a trade only in natural, organic products and without artificial additives, combining intrinsic values ​​and extrinsic behaviours, in order to involve an institutional role and the protagonist of the company's social function, especially in the bond of trust with suppliers and consumers. Thus, by means of a scientific synthesis, this article will use the research method of bibliographic exploration, based on the analysis of references of articles and pertinent bibliographic studies.

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Author Biographies

Gonçalo Nicolau Cerqueira Sopas De Mello Bandeira, Universidade do Minho, Braga

Doutor em Direito pela Universidade de Coimbra (2009). Mestre em Ciências Jurídico-Criminais pela Faculdade de Direito da Universidade Católica Portuguesa (2003). Professor do Departamento de Direito da Escola Superior (Pública) de Gestão do IPCA. Investigador Integrado no JusGov-Universidade do Minho.

Grace Ladeira Garbaccio, Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa – IDP, Brasília

Doutora em Direito pela Université de Limoges (2009) – Reconhecido pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Direito pela Université de Limoges (2005). Bacharel em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2002). Professora do Mestrado em Direito Constitucional e do Mestrado em Administração Pública do Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa – IDP.

Pedro Henrique Gonçalves Rodrigues, Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa – IDP, Brasília

Graduando em Direito pelo Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa – IDP. Coordenador institucional do Grupo de Estudos sobre o Sistema Prisional - GESISP, vinculado ao IDP.

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Published

2021-10-11

How to Cite

BANDEIRA, G. N. C. S. D. M. .; GARBACCIO, G. L. .; RODRIGUES, P. H. G. . Compliance in Consumer Relations: Analysis of the Ethical Guidelines and Standards of the North American Supermarket Chain Whole Foods. Journal of Administrative Justice System, Florianópolis (SC), v. 9, n. 1, p. e0386, 2021. DOI: 10.37497/revistacejur.v9i1.386. Disponível em: https://revistadocejur.tjsc.jus.br/cejur/article/view/386. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Nacionais